آشنایی با کارگاه‌ها

دوره هجدهم

برخی از کارگاه‌های برگزار شده در دوره‌ی هجدهم
154490050204891814

دروازه‌های دومینویی

در این کارگاه دانش‌آموزان با اساس و منطق آنچه در کامپیوتر‌های امروز میگذرد آشنا می‌شوند. به این ترتیب ابتدا کمی درباره منطق ریاضی صحبت خواهد شد و سپس دانش‌آموزان را با گیت‌های منطقی موجود در کامپیوتر‌ها آشنا می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم با استفاده از دومینوهایی که به آن‌ها داده می‌شود این گیت‌ها را پیاده‌سازی کنند.

154490070396972660

سرزمین منطقی‌ها

در این کلاس تعدادی معمای منطقی مطرح شد و دانش‌آموزان باید با بازی کردن به جای شخصیت‌های معما، الگوریتم حل معما را پیدا می‌کردند و در صورت حل صحیح امتیاز می‌گرفتند. این معماها به صورت گفت و گوهایی در یک سرزمین شامل انواع آدم‌ها (همیشه راستگو، همیشه دروغگو و عادی) اتفاق میفتد و باید با پیدا کردن الگوریتم حل معما، هویت افراد مشخص شود.

154523932563210092 (1)

کف‌بازی

چرا حباب به شکل کره تشکیل می شود؟
توضیح بیشترین حجم و کمترین مساحت
تعریف نقطه فرما و پیدا کردن نقطه فرما با استفاده از تمایل کف برای داشتن کمترین مساحت

154490043041029525

مزایده مدرن | نظریه بازی‌ها

مزایده‌ها زیر مجموعه نظریه بازی‌ها به حساب می‌آیند. آن‌ها انواع مختلفی دارند که در این کارگاه دانش‌آموزان در قالب چند بازی خودشان وارد ۳ نوع مزایده مختلف می‌شوند و سعی می‌کنند بهترین روش برای پیشنهاد دادن قیمت برای خرید یک کالا را پیدا کنند. مزایده ها امروز نقش بزرگی در تجارت تبلیغات دارند.

154490065595733968

کاغذبازی

در این کارگاه دانش‌آموزان ضمن ساخت یک اریگامی به مبانی ریاضی آن پی خواهند برد. به این ترتیب ابتدا سوالاتی از قبیل «آیا می‌شود اوریگامی هر شکل یا جسمی را ساخت؟» برایشان مطرح می‌گردد. سپس در حین ساخت یک اریگامی آموزشی الگوها و ویژگی‌های ریاضی اشکالی که توسط اریگامی ساخته می‌شوند بررسی می‌شود.

دوره هفدهم

برخی از کارگاه‌های برگزار شده در دوره‌ی هفدهم
154490055956291874

رمزنگاری

در این کارگاه دانش‌آموزان در قالب گروه‌های دو نفره سعی می‌کنند با استفاده از اصولی که به آن‌ها توضیح داده می‌شود بتوانند پیامی را رمز کنند به گونه‌ای که دیگر گروه‌ها از محتوای پیام آن‌ها با خبر نشوند اما این پیام توسط هم‌گروهی‌های خود قابل شناسایی و فهمیدن باشد. در انتها بهترین روش‌های رمزنگاری از بین روش‌های ساخته شده توسط دانش‌آموزان با استفاده از معیارهای تئوری رمزنگاری انتخاب می‌شود.

154490077811797447

شعبده‌بازی ریاضی

بر گیلبرت یک مسئله ترکیبیات/احتمال است. در این کارگاه راجع به این بحث می‌شود که این ترفند چه ریاضیات و شهود عینی‌ای دارد. به عبارت دیگر، در این کارگاه بررسی می‌شود که یک مسئله رندم چطور می‌تواند پیش‌بینی‌پذیر باشد.

154490055065286896

بی‌نهایت‌ها

در این کارگاه دانش‌آموزان با مفهوم بی‌نهایت و انواع آن آشنا می‌شوند و با حل مسئله هتل‌های هیلبرت به مسائلی از این دست پی خواهند برد.

X
Top